fredag 3. november 2017

Fredagskake som lager seg selv mens mor tar en lur

Noen fredager skjer alt på en gang: ekstra mye å gjøre på jobb, kunstutstilling med venner, handle litt  og på bussen hjem oppdager jeg at vi, plutselig, venter gjester nå i kveld i stedet for på søndag! Gisp! Far har hevd på kjøkkenet og skal kokkelere langt og lenge, mens mor har lovet å lage en frisk dessert. Her må det tenkes fort og klokt, særlig fordi mor trenger en lur før gjestene kommer.

Jeg bestemmer meg for å improvisere ut fra følgende kriterier: Det må gå kjapt, jeg tar ingredienser fra skuffer og skap. Helst en kake som lager seg selv, hvilket innebærer kort steketid, lang avkjøling. Og selvsagt; gluten- og melkefri.


Sånn gjorde jeg det:

Bunn

Pisket eggedosis av
  • 2 mellomstore egg
  • 75 gram sukker
Rørte inn
  • 75 gram semper fin (eller bruk potetmel/maisenna eller annet glutenfritt mel)
  • 1 liten teskje bakepulver
  • 1-2 teskjeer kakao
  • 1/2 teskje kanel
Helte røren over i en stor, smurt springform (slik at bunnen ble tynn).
Stekte kakebunnen på 175 - 180 grader i ca 11-14 min.
Kjente etter med en bakepinne at bunnen var stekt.
Satte kakebunnen til avkjøling mens jeg laget:

Bjørnebærfromasj
  • Kokte opp 1 pakke frosne bjørnebær (eller ta ca 300 gram av de bærene du har i fryseren)
  • Rørte inn 1 pakke jordbærgele
  • Tok kjelen av platen
  • Satte til avkjøling
  • Rørte inn 1 boks risfløte idet geleblandingen er i ferd med å stivne  

Helte forsiktig bjørnebærfromasjen over kakebunnen.
Satte kaken til avkjøling i ca 3-4 timer ute på balkongen.

Så tok mor en velfortjent lur på sofaen til det var på tide å dekke bordet og kle seg om!

Ps. Kaken smakte HIMMELSK; frisk og syrlig. Og alle ville ha et stykke til!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar