søndag 12. november 2017

Farsdagskake med fruktfromasj

Jeg har lenge gått og fundert på hvordan man lager en mellomting av ostekake og sitronfromasj, som er noen av de beste dessertene denne familien vet. I dag lot jeg det stå til!


Etter som jeg ikke er så glad i de glutenfrie kjeksene som er tilgjengelige i butikkene, har jeg valgt å bake bunnen selv. Planen var å tilsette melkefri osteerstatning, men det glemte jeg i pur gledesrus over min nye kakekreasjon og fordelen er jo at fruktfromasjen ble litt gjennomsiktig slik at frukten skinner igjennom.

Tynn kakebunn

Pisk eggedosis av
  • 2 mellomstore egg
  • 75 gram sukker
Rør inn
  • 75 gram semper fin/potetmel/maisenna eller annet glutenfritt mel
  • 1 liten teskje bakepulver
  • Revet (vasket) sitronskall av 1/2 (økologisk) sitron
Hell røren over i en stor smurt springform slik at bunnen blir tynn.
Stek kakebunnen på 175 grader i ca 11-14 min, kjenn etter med en bakepinne om bunnen er stekt.
Sett kakebunnen til avkjøling mens du lager fruktfromasjen.



Gul fruktfromasj
  • Kok opp 1 dl vann
  • Rør inn 1 pakke sitrongele
  • Ta kjelen av platen
  • Rør inn saften fra en liten boks ananasringer
  • Sett til avkjøling
  • Når geleblandingen er i ferd med å stivne rører du inn 1 boks med risfløte 
Legg ananasringer og 2 kiwi i skiver oppå den avkjølte kakebunnen.
Hell forsiktig over fruktfromasjen.
Sett kaken til avkjøling til den er helt stivnet. På denne tiden av året bruker jeg balkongen, pass bare på at glupske skjærer og kråker ikke setter til livs herligheten.
Strø resten av sitronskallet over kaken rett før servering.

GOD FARSDAG!

Farsdagskaken er gluten- og melkefri, naturligvis.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar