søndag 17. mai 2020

Vegansk sitronkake med kardemomme

Jeg elsker sitronkake og syns den passer særdeles godt til litt spesielle anledninger. I år er det vegansk 17.mai-kake her hos oss! Knallgod!
        

Min variant er vegansk, gluten- og melkefri, naturligvis og med litt grønne kardemommefrø løftes kaken til et nytt nivå 

Slik gjorde jeg det:

Smelt 180 gram melkefritt smør og la det kjølne 
Rør inn 1, 5 dl sukker 
2 teskjer bakepulver
3,5 dl glutenfritt mel (semper grov uten laktose)
Revet skall (bare det gule) fra 1 stor økologisk, vasket sitron
1,5 dl rice dream
Nypresset saft fra 1 sitroner (ca 1,5-2 dl) 
En god slump friske, grønne kardemommefrø (knus skallene i morteren og pass på at bare frøene kommer med i kaken) 

Hell røren i en bakepapirkledd rund stor form. Stek kaken på 175 grader i 25-30 min. Avkjøl kaken før du forsiktig løfter den ut og over på et lekkert kakefat og legger på glasur. 

Glasur 
3 dl melis
3 spiseskjeer saft fra sitron eller litt appelsinjuice
Røres sammen til en passe tyktflytende masse som bres utover toppen av kaken med slikkepott. 

La stå litt kjølig til den stivner. 


Det er slett ikke vanskelig å lage gode veganske kaker. Jeg har tatt utgangspunkt i en vanlig oppskrift og tilpasset ingredienser og mengder. Denne kaken satt på første forsøk og det gir inspirasjon til å bake flere veganske kaker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar