søndag 4. juni 2017

Gnistrende Sitronkake med Kardemomme

En eldre gentleman jeg kjenner har snakket lidenskapelig om sitronkake hele våren. Sitronmuffinsene mine hjalp ikke det minste, han har fortsatt lyst på sitronkake. Beskrivelsene hans er litt vage, det kommer nok av at hans generasjon menn ikke er så bevandret på kjøkkenet, i tillegg har vi litt språkproblemer, men det gnistrer i øynene hans når han snakker om sitronkake. Jeg har derfor, etter beste evne, laget denne kaken på bakgrunn av hans smaksopplevelser: 

"It's fresh, soft, magic. Sitronkake adds a little heaven on earth!" 

                       

Min variant er gluten- og melkefri, naturligvis og med kardemomme som min himmelske ingrediens. Jeg håper inderlig øynene til min venn gnistrer når han får smake! 😊

Slik gjorde jeg det:

  • Smelt 180 gram melkefritt smør og la det kjølne 
  • Rør inn (jeg brukte stavmikser)
  • 3 egg
  • 3,5 dl sukker (bruk 2,5 neste gang så blir kaken perfekt)
  • 1 teskje bakepulver
  • 3,5 dl glutenfritt mel (semper grov uten laktose)
  • Revet skall (bare det gule) fra 1 stor økologisk, vasket sitron
  • Nypresset saft fra 1-2 sitroner (ca 1,5-2 dl) 
  • En god slump friske kardemommefrø (knus skallene i morteren og pass på at bare frøene kommer med i kaken) 
Hell røren i en bakepapirkledd rund stor form. Stek kaken på 175 grader i 25-30 min. Avkjøl kaken før du forsiktig løfter den ut og over på et lekkert kakefat og legger på glasur. 

Glasur 

  • 3 dl melis
  • 3 spiseskjeer saft fra sitron
  • Røres sammen til en passe tyktflytende masse som bres utover toppen av kaken med slikkepott. La stå litt kjølig til den stivner. 

Denne kaken er i kategorien det eneste du tar med deg på en øde øy! Så sett i gang og bak!


PS. Funker veldig fint som bursdagskake

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar