torsdag 19. mai 2016

Quiche med bacon, kanel og soltørket tomat

Jeg er ikke så glad i å handle, og derfor er jeg sterk tilhenger av å kunne lage middag av det vi til enhver tid har i skuffer og skap. Utfordringen ved å dele kjøkken med en lidenskapelig hobbykokk er at jeg ikke alltid vet hva de ulike ingrediensene er og hvordan man bruker de.

I dag har jeg laget en ny variant på en klassisk favoritt; quiche med bacon, gul løk, kanel, soltørket tomat, basilikum fra vinduskarmen og friske tomater. Nydelig var det! Rett og slett!


Sånn gjør du:

Paideig:
  • 3 dl semper grov rismel (uten melk)
  • 125 gram melkefri margarin
  • 4 spiseskjeer kaldt vann
  • Kjør alt i kjøkkenmaskin
  • Trykk deigen ut i en paiform
  • Forstek paibunnen i 15 min midt i ovnen 200 grader

Fyll:
  • Skjær en liten gul løk i ringer og stek den gylden
  • stek 150 gram bacon
  • Pisk sammen (bruk kjøkkenmaskin eller stavmikser)
  • 3 egg
  • 3 dl laktosefri melk
  • 3 dl (150 gram) vellagret ost
  • 2-3 spiseskjeer med soltørket tomat
  • 1/2 ts salt 
  • 1/2 ts blandet pepper
  • 1/2 ts kanel
  • 1-2 ts provence krydder
  • Hell alt fyllet over det forstekte paibunnen
  • Legg 5-10 små tomater delt i to oppi i det du setter den inn i ovnen
  • Stek quichen midt i ovnen i 30 min
Serveres med en rikelig porsjon smakfull salat. Bon apetit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar