søndag 13. desember 2020

Fluffy Lussekatter

Hurra! ENDELIG lykkes jeg i å lage fluffy gluten-og melkefrie Lussekatter etter mange års prøving og feiling.  I fjor var jeg så demotivert at jeg rett og slett droppet hele prosjektet, men i år var jeg desperat og heldigvis gikk det bra! Nok til 12-16 lussekatter. Oppskriften kan enkelt endres til vegansk ved å erstatte egget med 2-3 ss vegansk yoghurt.




Sånn gjorde jeg det:

Smelt 
100 gr melkefri margarin (blå melange er fin) i en kjele

Rør inn
100 gram hvitt sukker
0,5 dl vegansk naturell yoghurt (jeg foretrekker kokosyoghurt fra q-meiereiet)
2 dl vann
1-2 ts kardemumme
1 gram safran

Avkjøl blandingen (den må være litt varmere enn 37 grader, ca 40 er best)

Hell følgende i en bakebolle:
Litt mer enn 1/2 pk tørrgjær
2 rause spiseskjeer med Orgran glutenfree substitute 
200 gr semper grov (melkefri)
Rør blandingen sammen og la den stå til gjæren kommer i gang

Tilsett resten og elt blandingen sammen
200 gr semper fin (melkefri)
1 toppet skje bakepulver
1 egg (eller 2 ss vegansk youghurt)

Heves i 45 min til ca dobbelt størrelse
Sett hele bakebollen ned i varmt vann og legg lokk/håndkle over så det blir tett og lunt
La stå til deigen er hevet til ca dobbelt størrelse

Bak ut
Legg bakepapir på et stekebrett
Del opp deigen i 12-16 deler 
Rull lange "pølser" og form til lussekatter 

Pynt med rosiner 

Etterheves
Sett på brett over varmt vann og hev i 30 minutter
Evt sett brettet inn i stekeovenen på 50 grader med ovnsdøra på gløtt
De er klare for å stekes når de er hevet og blitt lubne

Stekes på 200 grader i 10-15 minutter

Serveres til frokost, lunsj, dessert eller kveldsmat. Lussekatter smaker supergodt og kan nytes nesten når som helst!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar