mandag 18. september 2017

Fluffy fersken-terte med kardemumme

Jeg bodde en periode i et kollektiv på Grünerløkka der en av jentene var skikkelig god til å lage franske fruktterter i alle mulige varianter. Jeg tror alle gledet seg sykt til Christinas bursdagsselskaper. Her er min variant, en fluffy ferskenfylt terte med en touch av kanel og kardemumme. Åh, så godt!

Fluffy fersken-terte (gluten- og melkefri)


Fluffy mørdeig (nok til 1 stor og 1 liten paiform)
  • Bruk foodprocessor
  • 100 gram farinsukker 
  • 200 gram melkefritt smør i terninger
  • 3-400 gram semper fin (gluten- og melkefritt mel)
  • 1 egg
  • Kjøres til deigen er nesten fast og litt klissete
  • Bruk slikkepott til å bre mørdeigen utover paiformene 
Fyll
  • Fyll tertebunnen med halve, hermetiserte ferskener (i stor boks)
  • Fyll den lille terten med noe annet digg (frukt/bær)
  • Visp sammen
  • 3 egg
  • 1 boks risfløte (ca 2 dl)
  • 1/2 teskje kanel
  • en dæsj knuste kardemummefrø (bruk morter til å knuse dem, fjern skallet)
Stekes på 175 grader i 35-40 min. 
Serveres kald med et lett melisdryss på.

Det blir nok til 1 stor og 1 liten paiform

Litt siktet melis på toppen blir lekkert

Å, som jeg gleder meg til å servere gjestene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar