lørdag 20. desember 2014

Lussekatter (OBS! inneholder hvetemel og melk)

I år gikk jeg for lussekatter til de som kan spise alt, så OBS! disse inneholder med andre ord både gluten og melk! Det ble altså ingen lussekatter på meg i dag, men jeg var en tur innom fantastiske Bakefri og mesket meg med litt deilig glutenfritt her om dagen, så det er ikke synd på meg. I følge rapportene ble disse både luftige og knallgode! Så sett i gang!

Her er oppskriften (12 stk):
  • smelt 100 gram smør
  • hell oppi 2,5 dl melk (obs!)
  • 1/2 dl sukker
  • 1/2 gram knust saffran (obs! IKKE bruk gurkemeie)
  • avkjøl til blandingen er fingervarm
Bland (bruk foodprosessor eller bak for hånd)
  • 500 gr hvetemel (obs! inneholder gluten)
  • 1/2 pk tørrgjær/fersk gjær
  • Hell den avkjølte blandingen oppi og kjør til deigen er glatt
Heves på et lunt sted i ca 1 time

Bak ut lussekattene. De kan f.eks rulles til fingertynne ormer og snurres i s-form. Pynt eventuelt med rosiner hvis gjestene liker det.

Serveres gjerne til frokost, men de smaker bra hele døgnet!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar